Logo

PARTNER VÁŠHO ZDRAVIASme súčasťou skupiny AGEL, najväčšieho súkromného poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v strednej Európe.

KLIENTSKE CENTRUM

+421 53 3332 111 - Spojovateľ
+421 53 3332 211 - Callcentrum RDG

O nemocnici

,,Človek si zvykne na všetko“ Výpoveď zdravotnej sestry o skúsenostiach z oddelenia covid-19

17.1.2022

Zdravotníci na internom oddelení Nemocnice AGEL Levoča sa doposiaľ starali o covid pozitívnych pacientov počas všetkých troch vĺn pandémie koronavírusu. Často čelili náporu preplneného oddelenia pacientov, ktorým bolo potrebné pomôcť, každým dňom bojovať o ich životy. Na dlhé hodiny v ochrannom odeve si už mnohí zvykli. Pod každým ochranným oblekom a maskou sa však ukrýva samostatný príbeh. Príbeh človeka, zdravotníka. Napriek tomu, že v uniforme vyzerajú rovnako, sú jedineční a každý svoj príbeh prežíva inak. Magdaléna pracuje na internom oddelení od roku 2010. Na ochranný odev si už zvykla.

„Na internom oddelení pracujem od roku 2010. V zdravotníctve som začala pracovať ako sanitár, neskôr zdravotný asistent a už tri roky pracujem ako zdravotná sestra,“ hovorí o svojom postupnom personálnom vývoji v zdravotníctve Magdaléna Ľachová. S príchodom covidu sa zmenila starostlivosť o pacientov v rámci podávanej liečby. Pred tým na internom oddelení prevládali pacienti s kardiovaskulárnymi ochoreniami či pacienti s nízkymi hodnotami hemoglobínu, ktorých zdravotný stav nemal až také výrazné a nepredpokladané zmeny v krátkom čase ako bolo zaznamenané u pacientov liečených na ochorenie covid-19.

Starostlivosť o pacientov bola pre nich v nedávnom období náročná nielen z psychického hľadiska ale aj fyzického. ,,Mnoho ležiacich pacientov potrebovalo pomôcť s polohovaním, čo je pre nejedného zdravotníka a zdravotníčku veľmi namáhavé. V ochrannom odeve sme od prebratia zmeny až do obedňajšej prestávky, čo sa pohybuje v rozmedzí 5 – 6 hodín. Pri výmene zmien si predávame informácie o pacientoch. Pacienti sú pre nás najdôležitejší a vždy sa pre nich snažíme urobiť všetko, čo je v našich silách. V prípade covidových pacientov sa často stáva, že ich zdravotný stav je nevyspytateľný a rapídne sa zhorší v priebehu niekoľkých hodín,“ opisuje pracovný postup na oddelení Magdaléna. Na oddelenie často prichádza aj s kolegami  s obavou, čo bude. Či niekoho nového privezú, či niekto odíde, či budú niekoho napájať na kyslík, high flow, alebo bude musieť byť prevezený na iné oddelenie. Zhoršujúce sa stavy covidových pacientov sa prevážali na oddelenie anestéziológie a intenzívnej medicíny. V tretej vlne to boli oddelenia mimo levočskej nemocnice, ktorá nemá na oddelení anestéziológie a intenzívnej medicíny počas tretej vlny pandémie reprofilizované lôžka pre pacientov pozitívnych na ochorenie covid-19.

„S kolegyňami si stále jednotlivé pracovné úkony v súvislosti so starostlivosťou o našich pacientov rozdelíme. Jedna chystá lieky a infúzie, ďalšia vysádza pacientov, aby sa im ľahšie dýchalo a pomáha im pri stravovaní. Spoločne so sanitármi a zdravotníckymi asistentami sme jeden tím a stále si navzájom pomáhame. Niektoré zdanlivo rutinné záležitosti sa v prostredí zdravotníctva môžu stať komplikovanými. Tak, ako naša práca. Práca v ochrannom odeve je iná, náročnejšia a obmedzujúca, no my sme už zvykli. Človek si zvykne na všetko,“ dodáva obetavá zdravotná sestra z interného oddelenia levočskej nemocnice Magdaléna Ľachová.

Späť